Pages

Friday, August 30, 2013

Part 3 Betulkan yang biasa & biasakan yang betul...

Part 3
Betulkan yang biasa & biasakan yang betul...

Ehh berapa banyak part daaa.... :D

Sebenarnya suka bagi saya mengingatkan diri saya sendiri disamping membantu rakan-rakan yang mencari dan menuju ke jalan yang benar dalam usaha mengamalkan etika dan prosedur yang betul mengikut garis panduan dalam dunia radio amatur khususnya & radio 2 hala amnya...

 Saya pun bukannya pandai sampai nak tegur semua kesilapan dan kesalahan orang lain, kadang-kadang tu saya juga memandai-mandai sampai ditegur... bhahahahaha... tapi jika teguran anda itu penuh dengan fakta dan pengisian, alhamdulillah... bertambah juga ilmu saya dari sehari ke sehari... kan?

 Berbalik kepada topik betulkan yang biasa dan biasakan yang betul... Harini saya nak sentuh tentang penggunaan Q-Code. Tahukah anda kalau tak guna Q-Code pun tiada masalah sebenarnya... Tapi kini apa yang kita dengar, mereka cuba terapkan apapun Q-Code, Fonetik, Jargon dalam kehidupan seharian... Ambik tahu pasal semua Q-Code dan cuba gunakan semaksimum yang boleh dalam setiap QSO. Sampai jadi tak betul...

Antara contoh penggunaan Q-Code yang salah adalah seperti QRA yang membawa maksud 'name of station'.
dan telah di salah ertikan oleh mereka yg menjumpai maksud QRA di 'google search' contohnya dan mula merebak kepada rakan-rakan baru... sangkaan mereka QRA adalah Q-Code yang boleh diguna bagi menggantikan perkataan Nama/Handle/Operator. Baru la sedap sikit kononnya... baru lah dengar mcm operator radio tegar sehingga berabuk2 Q-Code... hihihi... Salah sebenarnya... QRA bermaksud 'Name Of Station' iaitu 'Callsign'. bukannya nama anda tapi nama station.. Jika dalam voice mode sekalipun, Ham berpengalaman tidak gunakan QRA pun untuk bertanyakan/menyatakan callsign... Dan jika ingin bertanyakan/menyatakan Callsign sekalipun, seringkasnya mereka akan berkata, "my call is Niner Mike Two Alfa Alfa" & jika ingin bertanya pula, seringkasnya berbunyi "What is your call?" atau "Please repeat your call". Jadi 'Call' adalah kata ganti lain bagi Callsign.. dan QRA pula adalah untuk penggunaan dlm mode CW yg berbunyi "Dadaditdah Didadit Didah" ( --•- •-• •- )  
Jadi jika ingin menyatakan/bertanyakan tentang nama, gunakan istilah yang betul seperti, "Handle disini Ahmad" atau "Operator Ahmad" atau "Radio Operator Ahmad" atau "Station Operator disini Ahmad, dieja Alfa Hotel Mike Alfa Delta"... Tapi jgn pula sebut "Handle Operator disini Ahmad" dh salah tu sebab dh jadi kata ganda  yg x sepatutnya sebab Handle & Operator tu sama maksudnya... kalau nak lagi mudah, sebut je "Nama saya Ahmad" tak ke mudah!!!
Jelas bukan? ;) 
Sama2 lah kita biasakan yang betul...

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Q_code

Jika terketar2 sangat nak guna Q-Code, cuba praktikkan 10 Q-Code di bawah untuk voice usage ni dulu... Fahamkan maksudnya... Kaji kesesuaian untuk penggunaan pada pertanyaan mahupun penyataan..

•QRL=Busy(Sibuk),
•QRM=Interference(Gangguan),
•QRP=Low Output Power(Kuasa Rendah) , 
•QRT=Stop Transmit(Berhenti memancar) , 
•QRZ=Who is calling me?
•QSL=Acknowledge Receipt(Sah/Mengesahkan) , 
•QSO=Conversation(Perbualan) , 
•QST=Announcement(Pengumuman) , 
QSY=Change frequency(tukar frekuensi)
•QTH=Location(Lokasi) , 

;)

73
de Zamri X
9W2NMX

No comments:

Post a Comment